Recession på annoncemarkedet i 2023

Nu har IRM præsenteret den opdaterede prognose for annoncemarkedet 2023. Instituttet vurderer at annoncemarkedet vil omsætte 16,6 milliarder DKK i 2023. Det svarer til en tilbagegang på 0,9% i forhold til 2022. IRM er nu gået i gang med analyserne af det danske annoncemarked. Den første opgørelse viste, at annoncemarkedet var gået tilbage i første kvartal med 1,1% sammenlignet med samme kvartal 2022. IRM:s prognose for hele året 2023 viser, at markedet forventes at holde sig uændret svagt gennem hele året. 

Det er også første gang, at IRM præsenterer en prognose for 2024. I 2024 forventer IRM, at annoncemarkedet vil omsætte 16,9 milliarder DKK, hvilket er en moderat vækst på 1,4% i forhold til 2023. IRM forventer en noget bedre økonomi, relativt lave sammenlignelige tal og en række idrætsbegivenheder, som kan bidrage til et bedre annoncemarked i 2024.

Denne rapport vil kun være tilgængelig for IRM:s abonnenter. Overvejer du at tegne et abonnement, er du velkommen til at kontakte IRM for at aftale et uforpligtende møde: info@irm-media.se